חיפוש

שלבי ההתמודדות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

גידול ילד עם צריכים מיוחדים נחשב למשימה מאתגרת בהחלט, עבור המשפחה בכלל ועבור ההורים בפרט, הנדרשים לגלות סבלנות רבה, רגישות וחוזק נפשי. היות ומדובר במשימה המתפרשת על פני תקופה ממושכת, ישנם כמה שלבים בהתמודדות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שכדאי להכיר

 

יש לנו ילד מיוחד

גידול ילדים בכלל וילדים עם צרכים מיוחדים בפרט, נחשב למשימה מאתגרת בהחלט, המצריכה שיתוף פעולה מלא של כל המשפחה, הורים ואחים כאחד, בכדי לשמור על שגרת חיים משפחתית נורמטיבית.

אמנם לכל אחד במשפחה יש את הדרכים ואופני ההתמודדות האישיים שלו, אך נראה כי מרבית המעמסה נופלת על ההורים, הנדרשים להשקיע את מלוא תשומת הלב ומשאבים בלתי נגמרים, הן של זמן והן של כסף, בטיפול בילד בעל הצרכים המיוחדים.

 

שלבי ההתמודדות

להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים קיימים מגוון זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ולצד ההקלה והסיוע המהותי של זכויות אלו, כל משפחה מפתחת לעצמה שלבי התמודדות ייחודיים משלה. יחד עם זאת, מקובל להבחין ב – 4 שלבי התמודדות עיקריים:

 

שלב ההלם

ההבנה שהילד שלנו בעל צרכים מיוחדים, מתקבלת בהתחלה בהלם, בלבול וחוסר ארגון ולעיתים אף בתגובות פיזיות.

 

שלב ההכחשה

סירוב  לקבל את האבחנה ומנסים להתמודד לקבל הסברים אחרים למצב, תוך חיפוש אחר טיפול מתאים.

 

שלב הרגשות

ההורים חשים רגשות שונים של עצב, חרדה ודיכאון, כתוצאה מהמצב מהמציאות המאתגרת אליה נקלעו.

 

שלב ההשלמה

בשלב האחרון, ההורים משלימים ומכירים במצבו המיוחד של הילד, כשהם מחפשים את כל הדרכים להקל ולקדם אותו בחברה.

 

התמודדות ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים

אין ספק כי מדובר בהתמודדות מורכבת ולא פשוטה, אך חשוב לדעת ולהכיר כי אתם לא נמצאים לבד במצב זה. קיימים ארגונים שונים וכן משפחות אחרות, איתן ניתן לקיים מפגשים, לשמוע חוויות, לקבל המלצות שונות ולהרגיש שייכות מסוימת לאותו מצב באופן כללי.

בנוסף לכך, המדינה מעניקה מגוון הטבות ואפשרויות סיוע להורים עם צרכים מיוחדים, במטרה להקל על ההתמודדות עם המצב, אשר מלבד הפן הרגשי המורכב, לעיתים מתבטא גם בהוצאות כלכליות מרובות.

 

פיתוח מנגנוני חוסן להתמודדות מיטבית

כדי להתמודד בצורה טובה ויעילה עם המציאות המאתגרת של גידול ילד בעל צרכים מיוחדים, הורים רבים מפתחים מנגנוני חוסן שונים, כל אחד בדרכו ובאופן המסייע להם להתמודד היטב עם המצב. כך, בין סגנונות ההתמודדות הנפוצים ניתן לראות התמודדות ממוקדת בעיה, בה ההורים פועלים לאיתור כל מידע רלוונטי למוגבלות והצרכים המיוחדים של הילד וכן התמודדות של אופטימיות ותמיכה חברתית, שנמצאו כאפקטיביים במיוחד.

 

הורים מיוחדים

לסיכום, גידול ילדים עם צרכים מיוחדים, דורש מההורים השקעה רבה ולא מעט משאבים, כאשר כל משפחה מפתחת את שלבי ההתמודדות שלה, הנעים בין הלם והכחשה ועד לקבלה והשלמה עם המצב. כמו כן, ראינו כי פיתוח מנגנוני חוסן, יחד עם הכרת הזכויות המגיעות לכם, יכולים להקל באופן משמעותי על ההתמודדות.

הורות לילדים
הורות לילדים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי תאהבו גם את

מוגבלות של ילד
ביטוח לאומי נכות ילדים

לא מעט משפחות מנהלות בית בו יש ילד או מספר ילדים נכים עם נכויות קלות, בינוניות או גדולות שמחייבות אותן בהוצאות חודשיות משמעותיות על תרופות,

קראו עוד »