חיפוש

מה נחשבת עברת רכוש בישראל?

עבירות גניבה או לקיחה במירמה, התפרצות באמצעות תחבולה או פעולה אלימה ושוד מזויין הן עבירות המוגדרות בחוק העונשין כעברות רכוש או פגיעה ברכוש. זאת ועוד, עבירות רכוש בניגוד לעבירות פליליות רבות אחרות, הן עבירות שנעשות בזדון, בכוונת תחילה ומתוך רצון להרע, לפגוע או לגנוב את הרכוש של אדם אחר.

חוק העונשין במדינת ישראל מגדיר עבירות רכוש כעבירות של גניבה, פריצה, שוד, אחזקת רכוש גנוב או גרימת נזק לרכוש. בישראל, בעבירת רכוש חובה להוכיח כוונת תחילה. בואו נעמיק מעט.

 

גניבות הנחשבות ליחסית קלות

הגניבה הקלה ביותר בתחום עבירות הרכוש הנה מקרה פשוט שבו אדם אחד פרטי גנב רכוש מאדם פרטי אחר. העונש בגין עבירה זו הנו 3 שנות מאסר בפועל. כאשר מדובר בעבירת רכוש בנסיבות מחמירות כלומר, במקרים של גניבה שמתבצעת על ידי מנהל בכיר בארגון, גניבה על ידי עובד, או גניבה על ידי עובד ציבור המכילה רכוש מדינה, העונש יהיה בין 7 ל- 10 שנות מאסר בפועל.

 

עבירות פריצה

חלק אחר בחוק העונשין הישראלי העוסק בעבירות רכוש מתייחס לעבירת פריצה. על פי החוק אדם שפורץ לבניין על ידי שבירת פתח הכניסה, פריצת מנעול דלת וכל פעולה אלימה אחרת שמסייעת לו להיכנס למתחם, לרבות שימוש באדם שמתגורר בבניין, ייחשב כמי שעבר עבירת פריצה חמורה.

גם פריצה באמצעות כניסה דרך פתח ארובה או כל פתח טבעי וחיוני אחר שקיים בבניין, תיחשב לעבירת פריצה חמורה. מכיוון שהמחוקק רואה בעבירות פריצה סכנה לשלום הציבור, הוא מאפשר באמצעות החוק לעצור אדם בגין חשד לעבירת פריצה, ללא חובת הוכחת מעשה הפריצה, ולדון אותו לחמש שנות מאסר בגין ביצוע עבירות רכוש.

 

אישור נשיאת כלי פריצה

מקצוע המנעולנות מחייב את איש המקצוע לשאת עמו דרך קבע כלי עבודה לפריצה של דלתות, שערים, כספות וכו'. אי לכך, לאחר שהוכשר לעסוק במנעולנות, מחויב איש המקצוע ללכת למשטרת ישראל, להוציא תעודת יושר (אישור שלא קיים על שמו אישום פלילי), שתקנה לו בהמשך אישור מהמשטרה לשאת כלי פריצה בתיק העבודה שלו. הסיבה לכך היא, שאדם שייתפס עם כלי פריצה מחוץ לביתו והוא איננו נושא אישור לכך, ייחשב מיד כאדם שתכנן לבצע פריצה לנכס, השייך לאדם אחר והוא עשוי לעמוד לדין בשל כך.

 

עבירת השוד

העבירה החמורה ביותר בתחום עבירות הרכוש הנה עבירת השוד. עבירת השוד מוגדרת כביצוע עבירת רכוש בנסיבות מחמירות כלומר, עבירת רכוש שמלווה אותה פעולה אלימה הכוללת את הכאת הקורבן, פגיעה פיזית שלו באמצעות כלי נשק כזה או אחר וגניבת רכושו. עבירת השוד הקשה תגרור מאסר של 15 שנים. מעשה שוד שלא צלח יגרור מאסר של 7 שנים בלבד.

 

סיכום

מדינת ישראל הגדירה בצורה די מדויקת את עבירות הרכוש ודרגה אותן לפי רמת החומרה שלהן. כל עבירה בה נגנב רכוש נחשבת כמובן עבירת רכוש אולם, המחוקק מבדיל בין פריצה לבין שוד אלים, לבין שוד מזוין ובהתאם לכך נקבע רף הענישה.

עבירות שוד
עבירות שוד

אולי תאהבו גם את