חיפוש

מהן ההשפעות על מחיר הדלק?

החודשים האחרונים הביאו את מחיר הדלק בישראל לשיא של הרבה שנים, עליה אחת של מעל 30 אגורות איננה זכורה בישראל מזה שבע שנים. עתה מדברים שוב על כך שמחיר הדלק עומד להתייקר בעוד כ- 30 אגורות לליטר דלק, המשמעות שהמחיר לליטר דלק יעבור את שבעת השקלים.

זה אומר שתדלוק של טנק דלק ממוצע בו נכנסים 40 ליטרים יעלה סך של כ- 284 שקלים וזה הרבה כסף. למה זה קורה? מהם הגורמים להתייקרות הדלק המטאורית הזאת? על כך במאמר הבא.

 

למה זה קורה?

אחת הסיבות בעת הזאת להתייקרות הדלק הגדולה הנה היציאה של מדינות מסוימות ממשבר האומיקרון. החזרה לפעילות בתפוקה כמעט מלאה הגדילה את צריכת הדלק ובשל כך,  מחיר הנפט הגולמי עולה. עובדה נוספת שרלוונטית אך ורק לעת הזאת הנה האמברגו על רוסיה עקב המלחמה שלה באוקראינה.

החרם על המוצרים והשירותים שמגיעים מרוסיה מקטין את היצע הנפט ומחיר הנפט מאמיר. סיבה נוספת שהשפיעה מאוד על מחירי הדלק היא העובדה שתקופה ארוכה מאוד כמות המטוסים שטסו בשמים הייתה קטנה ביותר. כלומר, צריכת הדלק ירדה משמעותית ומחיר המוצר עלה בהתאם כדי שחברות הנפט ישמרו על איזון פיננסי מסוים בארגון.

 

השפעתו של שער הדולר על מחירי הדלק בישראל

שער הדולר הנו מרכיב משמעותי המשפיע על מחיר הדלק בישראל, לצד עלויות הבנזין במזרח התיכון כולו. מחיר הדלק בישראל הנו תוצאה של חישוב שלוקח בחשבון את ממוצע עלויות הבנזין באירופה, כשהתוצאה מוכפלת בשער הדולר, לפי שער המחאות והעברות בבנק לאומי, הקרוי גם "שער המחאות גבוה". מחירי הדלק בישראל מתעדכנים בחצות הלילה שקודם ליום העסקים הראשון בכל חודש, בכפוף להחלטות ממשלת ישראל. אי לכך, תנודות בשער הדולר משפיעות באופן ישיר על מחיר הדלק.

 

השפעות נוספות

עלויות נוספות המשפיעות בצורה משמעותית על מחיר הדלק הן תהליך עיבוד הנפט הגולמי לצריכה מסחרית, עלויות השינוע של הנפט הגולמי לבתי הזיקוק, רמת המיסוי על הדלק שבישראל היא גבוהה מאוד, הפרשים בשערי מטבע חוץ וכמובן כמו בכל תחום, היצע וביקוש.

 

ההשפעה של עונות השנה

מחקרים שהתבצעו בארצות הברית גילו שמחיר הדלק גבוה יותר בקיץ מאשר בחורף, עקב ביקוש גבוה יותר לדלק בתקופה זו. מדובר בנתון מעניין שיש לו השלכות ישירות, כפי שהוזכר קודם לכן, על ענף התיירות.

 

ההשפעות של עליית מחירי הדלק

עליית מחירי הדלק מייצרת התייקרות של מוצרים ושירותים תלויי דלק כגון: שירותי אנרגיה לרבות מחיר החשמל, מחירי הטיסות, מחיר שינוע הסחורות בים באמצעות ספינות, מחירי מוצרי הפלסטיק, שירותי המוניות, הנסיעה באוטובוסים ועוד. האפקט של ההתייקרות הוא אפקט של כדור שלג, הדלק מתייקר, הטיסות מתייקרות, עלות חבילות התיירות מתייקרת וכן הלאה.

 

לסיכום

אנו נמצאים בתקופה חסרת תקדים שמביאה עמה עכשיו עליות חדות במחיר הדלק. מעבר לכל המשתנים הרגילים שמשפיעים על המחיר, התווספה שלא לצורך המלחמה באוקראינה, שמעצימה את ההתייקרות ומכבידה מאוד על הוצאות משקי הבית והכלכלה העולמית.

דלק
דלק

 

אולי תאהבו גם את