חיפוש

הקשיים של ההורים לאחר הלידה

אם נעשה סקר בקרב תושבי ישראל בנוגע לשאלה "מהו האירוע המשמח ביותר שיכול לקרות לאדם במהלך חייו", סביר להניח שחלק גדול מהנשאלים ישיבו שלידת תינוק היא האירוע המשמח ביותר בחייהם. עם זאת, לידה מביאה עימה גם קשיים, שרבים לא מדברים עליהם באופן פומבי ונוטים להצניע אותם. אילו קשיים הורים חווים לרוב לאחר לידה?

 

דיכאון לאחר לידה

אחת התופעות הנפוצות והקשות ביותר לאחר לידת תינוק, היא הדיכאון שלאחר הלידה. זוהי תופעה שקורית בקרב 10% – 15% מהנשים – שאמנם מדובר במיעוט ביחס למספר הנשים היולדות, אך זהו מספר לא זניח כלל.

דיכאון אחרי לידה נמשך בדרך כלל עד מספר חודשים לאחר הלידה, ומתאפיין בתחושות עצבות ומועקה, קשיי ריכוז, תחושות אשמה וכישלון, קושי להירדם, הפרעות אכילה, עייפות, חרדה ובסימפטומים נוספים.

ישנו סוג נוסף וקל יותר של דיכאון אחרי לידה, שנקרא "דכדוך אחרי לידה", והוא נמשך לאורך הימים הראשונים שלאחר הלידה. זוהי תופעה רווחת יותר, שמופיעה אצל 50% – 70% מהנשים שחוות לידה.

אם את חווה דיכאון או דכדוך אחרי לידה – חשוב לדעת שיש גורמים שניתן להתייעץ איתם ולהיעזר בהם, על מנת לעבור את התקופה הקשה. תוכלי להתייעץ עם האחיות בבית החולים (שבוודאי מכירות לעומק את התופעות השונות שנשים עשויות לחוות לאחר לידה), עם רופא המשפחה או עם פסיכולוג. לפעמים כל מה שצריך הוא רק לדבר על התחושות והרגשות האלו, על מנת לשחרר את המועקה והתחושות הקשות שאת חווה.

 

קשיים כלכליים

קושי לא זניח שבני זוג עוברים לאחר לידה הוא דווקא לא קושי רגשי, אלא כלכלי. נשים לרוב נמנעות מלעבוד בתקופת ההיריון (לפחות כאשר ההיריון כבר בשלב מתקדם) ולאחר הלידה, וכן גם הגברים נדרשים לעזור ולסייע בכל הקשור לצרכי התינוק והאמא.

נוסף על הצורך בהפסקת העבודה, התינוק מביא לחיינו הוצאות חדשות שלא הוצאנו עד כה (ביגוד, חיתולים, מזון ייעודי, צעצועים ועוד). כל אלו עשויים לגרום לקשיים כלכליים לא פשוטים בתקופת ההיריון והלידה.

 

זכות לנקודות זיכוי במס והחזרי מס

רשויות המס מודעות לקושי הכלכלי שנלווה אל תהליך הלידה, ולכן תוכלו לקבל כסף בגין הלידה שלכם – בדמות נקודות זיכוי. אישה בשנת הלידה זכאית לחצי נקודת זיכוי במס הכנסה, ולאחר מכן במשך כ- 4 שנים הזכאות היא של שתי נקודות זיכוי. כשהילד נמצא בין הגילאים 6 – 17 הזכאות היא של נקודת זיכוי אחת, ועד גיל 18 חצי נקודת זיכוי.

אלו סכומים שעשויים להצטבר לאלפי שקלים (ואף יותר), כך שבהחלט שווה לוודא שאת אכן מקבלת את נקודות הזיכוי. במידה ולא קיבלת את נקודות הזיכוי, תוכלי להגיש בקשה להחזרי מס על הסכומים שכבר שילמת. ניתן לעשות זאת גם באופן רטרואקטיבי, עד 6 שנים אחורנית.

לידה
לידה

אולי תאהבו גם את

החזרי מס לשכירים ראשית
החזרי מס לשכירים

מכל עבר ניתן לשמוע אנשים מדברים על החזרי מס לעצמאיים, אך לא רבים יודעים כי גם בידם של שכירים ליהנות מאותם החזרים. עכשיו, אחרי שהסדרתם

קראו עוד »