חיפוש

האם זהב מחליד? כל המידע על החלדה של תכשיטים

אנשים רבים שרוכשים תכשיטי מתכת, נוהגים לשאול את המוכר לגבי החלדת התכשיט. תכשיטים רבים עשויים כסף, זהב, פלטינה ומתכות נוספות, ושאלה זו היא בהחלט מתבקשת כשאנו משלמים ממיטב כספנו על תכשיט איכותי. האם זהב יכול להחליד? כל המידע על החלדה של תכשיטים – במאמר הבא!

קצת על זהב וחלודה

זהב הוא בין המתכות הכי פופולאריות בעולם הצורפות, ואנו נתקלים בו כשאנו מחפשים צמידי טניס, טבעת אירוסין, עגילים וצמידים. האם יש סיבה לכך שזהב נמצא בשימוש כה נרחב בעולם התכשיטים? מסתבר שכן, ומעבר לכך – נראה שלא סתם מדובר במתכת יקרה יחסית. הזהב הוא המתכת בעלת התגובה הנמוכה ביותר לחמצן, וזה אומר למעשה… שהוא לא מסוגל להחליד או לצבור כתמים! ארכיאולוגים שביצעו חפירות במצרים, חשפו קברים מצריים עתיקים שהכילו תכשיטי זהב בני 4000 שנה – ללא טיפת חלודה!

מהי חלודה?

חלודה היא למעשה תוצר של תגובת המתכת עם החמצן – שהוא אחד האלמנטים הריאקטיביים ביותר בעולמנו (ריאקטיבי = תגובתי). בעת היווצרות החלודה, המתכת מגיבה עם החמצן ליצירת תחמוצת – שאותה כולנו מכירים כחומר פריך ומתפורר שאינו משתווה לחוזק המתכת המקורית. ישנן דרכים שונות להתמודדות עם חלודה, ביניהן ציפוי המתכת בחומרי הגנה, ציפוי במתכת אחרת, הוספת חומרים נוספים לסגסוגת המתכת, ועוד.

האם תכשיטים צוברים חלודה?

היווצרות חלודה על גבי תכשיט מסוים – תלויה בסוג המתכת שממנה הוא עשוי. כאמור, זהב לא מסוגל להחליד – מכיוון שהוא לא מגיב עם חמצן בכלל. כסף לעומת זאת? בהחלט דורש תחזוקה תקופתית, מכיוון שהוא יכול לצבור כתמים שיפגעו בברק ובמראה שלו. גם תכשיטים העשויים מסגסוגות זהב ולא מזהב טהור – יכולים לצבור כתמים במהלך השנים.
לגבי תכשיטים ממתכות אחרות דוגמת ברזל ופלטינה – הם יותר מועדים להצטברות חלודה וכתמים, ולכן ידרשו תחזוקה קבועה!

מה הבעיה עם חלודה?

כשאנו מדברים על תכשיטים – חלודה פוגעת במראה התכשיט וביכולת שלו לנצנץ. עם השנים, נוכל לראות שברק התכשיט הופך להיות עמום יותר, ושהוא לא נראה מבריק כמו ביום קנייתו. מעבר לעניין המראה, תכשיטים שצוברים חלודה רבה יכולים לגרום לבעיות אחרות, דוגמת שפשוף העור או חדירת חיידקים מסוימים המתרבים בחלודה.

טיפול בחלודה על תכשיטים

בהקשת מילות מפתח במנועי החיפוש ברשת, תוכלו למצוא שיטות רבות להסרת חלודה ממתכות ותכשיטים, כשכל מתכת תדרוש טיפול מעט שונה. בין החומרים הנפוצים להסרת חלודה נוכל למצוא חומץ, לימון, מלח, סודה לאפייה ועוד. לרוב, חנויות תכשיטים מוכרות תכשירים מיוחדים לניקוי כלי כסף ומוצרים אחרים – וזוהי אופציה נוספת ומומלצת בהחלט!

טיפים נוספים

תכשיטים מסוימים מתחמצנים מהר יותר בקרבת תכשיטים אחרים, ומסיבה זו מומלץ לאחסן בנפרד תכשיטי כסף וזהב. זכרו שמתכות מתחמצנות מהר יותר במגע עם בשמים וזיעה, ולכן מומלץ להסיר אותם לפני אימון, ולא להתיז עליהם בושם ישירות!

זהב
זהב

אולי תאהבו גם את