חיפוש

גירושין לקהילת הLGBTQ+ –  מה שצריך לדעת

כיום קיימת הכרה ומעמד משפטי מסוים לתאים משפחתיים של זוגות מאותו המין ובכלל מכל הקשת הלהט״בקית. זוגיות היא עניין מורכב מגורמים רבים בין היתר ילדים, כסף, רכוש ועוד. לרוב, זוגות להט״בקים המחליטים למסד את הקשר חותמים על הסכם חיים משותף ונוגעים בכל הקטגוריות והנושאים המורכבים האלה מבעוד מועד. אך מה קורה במצב שרוצים להתגרש? גירושין הם תמיד עניין מורכב, לא קל ועצוב לשני הצדדים. גירושין דורשים ארגון מחדש של החיים ולכן חשוב לעשות אותם בצורה הטובה ביותר. אז אתם או אתן ניצבים בפני הליך גירושין – קודם כל אנחנו ממש מצטערים לשמוע. דבר שני – שאלו את עצמכם לצד הקושי והמורכבות כיצד ניתן לפרק את החבילה בצורה הפשוטה ביותר? במקרה של גירושין במשפחות גאות עולות מורכבויות שונות ממשפחות הטרוסקסואליות. במאמר זה נסקור את הסוגיות המרכזיות.

 

האם הגירושין שונים מגירושין של זוג הטרוסקסואלי?

למרות שהקהילה הגאה הגיעה בשנים האחרונות להישגים משמעותיים בכל הנוגע לשוויון זכויות בהקמת משפחה, עדיין קיימים דברים שאינם מעוגנים בחוק בצורה מסודרת. לכן גירושין להטב״קים עלולים להיות מורכבים יותר, לפחות מבחינה משפטית. ישנן סוגיות ספציפיות למשפחות גאות הדורשות בירור מקיף בבית המשפט או אצל מגשר על מנת להכריע בהן.  המערכת והשופטים השונים צריכים ללמוד את הנושא לעומק ולא תמיד הדבר מתבצע. לכן חשוב לאין שיעור לבצע הליך גירושין לקהילת ה-LGBTQ+ עם עו"ד גירושין מומחה. לחילופין שווה לשקול לגשת לגישור אצל איש מקצוע מומחה. עורך או עורכת דין שלמדו את הנושא לעומק, מתמחים בזה ויש להם ניסיון רב יוכלו להבין כיצד לנהל את תיק הגירושין בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

 

איך מתגרשים?

בראש ובראשונה נשים דגש על גירושין ״טובים״ – כיצד נוכל להתגרש בצורה ידידותית? גירושין ידידותיים עדיפים בצורה ניכרת על פני גירושין קשים. הם חוסכים כסף, עוגמת נפש ומאפשרים לניהול מחדש של החיים בצורה מהירה ונעימה יותר. הדבר חשוב לאין שיעור כאשר יש ילדים. אז קחו נשימה עמוקה והחלו את התהליך בסבלנות ובניסיון לראות את הצד השני מבלי לוותר על עצמכם.

 

סוגיות עליהן יש לשים דגש במקרה של גירושין להטב״קים

שאלות סביב משמורות על הילדים

נתחיל בנושא המורכב ביותר. מה קורה כאשר יש ילדים? במקרה של משפחות להטב״קיות קיימות דרכים רבות להבאת ילדים לעולם וההרכב המשפחתי משתנה ממשפחה למשפחה. כך לדוגמא יכול להיות זוג נשים אשר חיות יחד עם ילדים ולילדים יש גם אבות כתוצאה מהורות משותפת. נשאלת השאלה מה קורה במצב של גירושין עם ההורה הלא ביולוגי? האם האם או האב שלא רשומים בחוק בתור ההורים יכולים להיות זכאים להסדרי ראייה? לפעמים מדובר במקרים בהם הם ממש מגדלים את הילדים יחד מגיל אפס. אז מה עושים במצב כזה? לצערנו, נכון להיום, אין בארץ מקרים של רישום של יותר משני הורים מכיוון שהדבר לא מתאפשר בחוק. לכן המקרה המתואר, או מקרים אחרים דומים, יכולים להיות מאד נפוצים במקרים של משפחות גאות. בארץ במידה ומגיעים לבית משפט, טובת הילד ניצבת ראשונה. לכן חשוב לדעת כי במקרה בו יש קשר של הורות עמוק מגיל צעיר, יכול בן/בת הזוג לזכות בזכויות שונות כלפי הילד המשותף, לרבות הסדרי ראייה, גם אם ההורות לא רשומה. דבר זה יכול להיות מוכרע בבית המשפט, ואף היו לכך כבר מספר תקדימים בארץ.

זכויות על בית משותף

במידה ובני הזוג חיו ביחד שנים באותו הבית, יש לדבר חשיבות משפטית רבה. הדבר מושפע מגורמים רבים אשר יכולים להשפיע על זכויות של בן או בת הזוג, גם אם לא היו שותפים לרכישה. לדוגמא, אם מדובר בדירת מגורים בה התגוררתם עם ילדים מספר שנים, ניתן להוכיח כוונת שיתוף ספציפית לגבי הדירה ובכך שני הצדדים יכולים להיות זכאים לזכויות על הדירה. בנוסף יכולים להיות מקרים בהם ניתן יהיה להוכיח השקעה בדירה, לרבות תשלום משכנתא וחשבונות. במקרים אלה יכול להיות שתהיה זכאות באחוזים מסוימים.

כספים ורכוש משותף

לפי החוק במקרה של נישואין גאים אין הבדל בסוגית רכוש שנצבר במהלך הנישואין, או החיים המשותפים. רכוש שנצבר במהלך הנישואין הוא משותף ללא קשר לרישום, בעיקר במצב בו שני הצדדים היו מעורבים בדרך כזו או אחרת בצבירתו. על מנת להכריע בסוגיה זו נצטרך להוכיח את צבירת הרכוש על ידי מסמכים, חוזים, דפי בנק ועוד.

מזונות

מה קורה במקרה של גירושין, ילדים ומזונות? האם החוק מחייב מזונות ואם כן איך?

במקרה שבני הזוג רשומים בתור ההורים יבחנו צרכי הילדים, ההוצאות הכרוכות וההכנסות של כל אחד מהצדדים. בין אם ההליך מתבצע בבית משפט או בגישור ימציאו הצדדים את כל המסמכים הרלוונטיים ובכך יפסקו המזונות, כאשר כל מקרה יבחן לגופו.

 

קיבלתם החלטה להתגרש מה עושים עכשיו?

ראשית חשוב לציין שיכול להיות שאחד מבני הזוג ילך לייעוץ עוד לפני ההחלטה המשותפת, זה אולי לא קל לשמוע, אך זה קורה לפעמים. בכל מקרה, ברגע שהחלטתם ביחד שהגיע הזמן לפרק את החבילה מומלץ להתחיל לחשוב כיצד תעשו את הפעולות הקשות והכואבות לפירוק בצורה הטובה ביותר. במידה ויש ילדים הדבר מורכב פי כמה. חפשו עורך או עורכת דין מצוינים בעלי רגישות שיוכלו לעזור לכם בתהליך הקשה הזה. נסו לחשוב יחד איתם כיצד אתם נפרדים ומפרקים את הבית אך שומרים על המשפחה שלכם. הימנעות מריבים ארוכים תגן על הנפש שלכם ועל נפש הילדים שלכם.

 

לסיכום

גירושין להטב״קים קשים ומורכבים ככל גירושין אחרים ולפעמים אף יותר בשל הנושאים שעוד לא מעוגנים בחוק. קחו נשימה עמוקה ונסו להכנס לתהליך בסבלנות והכלה ככל שהמצב מאפשר לכם.

זוגות חד מיניים מתגרשים

אולי תאהבו גם את