חיפוש

בעיות נפשיות – איך מתמודדים ?

רבים פונים לעזרה כאשר הם סובלים מכאב בגוף. לא כך הדבר כאשר מדובר על כאב נפשי. לעיתים, אלו אינם יודעים למי לפנות, ויש שאינם פונים מהחשש או מהבושה להיות חלק מזה. הדבר רלוונטי במיוחד על רקע תקופת הקורונה, אשר מובילה רבים להגיע למצוקה נפשית, אף ללא מודעות לכך.

 

אז מהי בכלל בעיה נפשית ?

המושג בעיה נפשית מוגדר כהפרעה או מחלה, ומתייחס לסבל שמקורו פנימי. ארגון הבריאות העולמי מגדיר הפרעה נפשית כך: ”שילוב והשפעה הדדית של רגשות, מחשבות והתנהגויות הסוטות מהנורמה”. הפרעות אלו יכולות להיות כרוניות, זמניות או חד פעמיות, ועשויות להופיע בדרגות חומרה שונות. ישנה סקלה רחבה של בעיות נפשיות. הבולטות בה הן סכיזופרניה, דיכאון, חרדה והפרעות אכילה.

כמו כן, הפרעה נפשית מתארת מצב של חוסר איזון נפשי המוביל לסימפטומים שונים, הן נפשיים והן גופניים. הסימפטומים הנפשיים עשויים להתבטא בהרגשת עצבות, בלבול, חשש, שינויים בהרגלי אכילה, מחשבות אובדניות וכו'. הסימפטומים הגופניים עשויים להתבטא בעייפות, יובש בפה, כאבים בחזה, דופק מואץ, הזעה וחוסר איזון במשקל.

 

אז ממה זה נגרם ?

ישנם מספר גורמים העשויים לגרום להפרעה נפשית. ראשית, הגורם הפיזיולוגי, גורם הנובע מזיהומים שונים בגופנו, שעשוים לערער את תפקודו של הגוף.

שנית, הגורם הפסיכולוגי. אנשים מתמודדים באופן שונה עם הקשיים הצפים במהלך החיים. בהתאם לכך, כל אדם יכול לפתח מנגנון הגנה שונה. מנגנונים אלו יכולים להיכשל ולהוביל להתפתחות הפרעה נפשית, לדוגמה, לאחר אובדן אישי כבד.

גורם נוסף, הוא החברתי. רבים מושפעים מסביבתם במהלך חייהם, דבר זה, עלול להוביל לפיתוח התנהגות, העלולה לגרום להפרעה נפשית. לדוגמה, אדם שהעירו לו על מבנה גופו ומשקלו, עלול לפתח הפרעות אכילה כתוצאה מכך.

 

כיצד ניתן לאבחן הפרעה נפשית?

5 DSM, מדריך המאבחן הפרעות נפשיות לפי תסמיניהן, ו- 10   ICD, מסמך של ארגון הבריאות העולמי, המקטלג את כלל המחלות הקיימות, כולל את הפרעות הנפש, הם שני כלים מרכזיים לסיווג ולאבחון ההפרעות.

לשם הגדרת מצוקה נפשית, אשר עולה לכדי הפרעה נפשית, צריכים להתקיים 4 תנאים מצטברים:

  1. חריגה מהנורמה – למשל, אדם השרוע בדיכאון, ואינו רוצה לצאת מהבית מספר ימים לאחר אירוע אישי שחווה, לא נחשוד בו כי חווה בעיה נפשית. אך, אם מצב זה יתפרש למשך זמן ממושך יותר, נחשוד לקיומה של בעיה נפשית.
  2. הפרעה בשגרת החיים, סבל ומצוק – אדם שיש לו הפרעות אכילה, סובל מכך, אך אינו יכול להחלים ממנה ללא סיוע.
  3. הפרעה לתפקוד היומיומי התקין – לדוגמה, אדם בעל פוביות, שאינו ממשיך בשגרת חייו כתוצאה מהפרעה זו.
  4. קיום סכנה לסובל מהבעיה או לסביבתו – כשאר אדם חווה מחשבות אובדניות, הדבר מהווה סכנה לחייו.

 

למי ניתן לפנות?

על מנת להתחיל את הטיפול, לקבל מידע ולהתייעץ, ניתן לפנות ראשית לקופת החולים ולרופא המשפחה. מומלץ להיות גלויים על מנת להגיע לאבחון של ההפרעה ולטפל בבעיות פיזיולוגית שנגרמו בעקבותה.

כמו כן, ניתן לפנות לפסיכולוג, גורם המוסמך לטפל בבעיות נפשיות. הפסיכולוג נותן אבחון, טיפול ויעוץ, ולרוב יטפל במצוקות הנפשיות באמצעות שיחות. גורם נוסף אליו ניתן לפנות, הוא פסיכיאטר, רופא מומחה בתחום בריאות הנפש. לפסיכיאטר מספר דרכים לטיפול במצוקות נפשיות ובהן שיחות וטיפול תרופתי. במצבי חירום, ניתן לפנות למיון פסיכיאטרי בבתי החולים.

 

אז איך מטפלים?

במקרים מסוימים, ניתן לזהות מרכיב כימי המשפיע על ההפרעה הנפשית, ולעיתים לא ניתן לזהות את מקור ההפרעה בגוף. לכן, הפרעות נפשיות לרוב יטופלו באופן המשלב טיפול נפשי וטיפול תרופתי. טיפול נכון יגרום להפחתת הסימפטומים של ההפרעה ולמניעת החמרה, ובכך להקלה נפשית על המטופל.

אפיק טיפול ראשון מבוצע ע"י פסיכולוג באמצעות שיחות. הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה ובפיתוח כלים חדשים לשיפור המצב הנפשי. הטיפול כולל שיטות הרפיה של הגוף והנפש. הטיפול אמור לסייע למטופל להתמודד עם המצוקה הנפשית ולהגיע לאיזון.

אפיק נוסף, הוא הטיפול התרופתי. קיימת קשת רחבה של תרופות המיועדות לטיפול בהפרעות נפשיות. טיפול זה מתמקד בהחזרת האיזון הכימי במוח. לעיתים השפעתן תורגש רק לאחר מספר שבועות, לכן, יש להמשיך את הטיפול בהתאם להנחיות המטפל, גם לאחר שיפור בהרגשה. הפסקת הטיפול התרופתי עלולה להחזיר את תסמיני המצוקה נפשית.

 

לסיכום

הפרעה נפשית מתייחסת לסבל פנימי, הנובע משילוב של רגשות ומחשבות, בתדירות ודרגות חומרה משתנות. הפרעה זו מתבטאת הן בסימפטומים נפשיים והן בסימפטומים גופניים. ישנם מספר גורמים העשויים לגרום להפרעה נפשית, גורם פיזיולוגי, פסיכולוגי וחברתי. על מנת לטפל בהפרעה ניתן לפנות לרופא המשפחה, לפסיכולוג או לפסיכיאטר ולקבל את הטיפול המותאם ביותר, הן באמצעות טיפול פסיכולוגי דרך שיחות והן בטיפול תרופתי או משולב.

מוקדים אליהם ניתן לפנות בעת מצוקה נפשית:

  • ער"ן – עמותה המעניקה סיוע נפשי דרך אמצעי התקשורת באנונימיות, 24 שעות ביממה בטלפון 1201.
  • סה"ר – עמותה המסייעת בהקשבה לחווים מצוקה נפשית ברשת.

 

מידע נוסף על בריאות הנפש אפשר למצוא במגזין ראש בריא

 

מוח בתוך נורה דולקת
מוח בתוך נורה דולקת

אולי תאהבו גם את